Wypowiedzenie polisy OC - kiedy, jak i gdzie?
Autor: Pomorskie Centrum Inwestycyjne, publikacja: 2015-12-15
Polisa OC – nikt nie lubi za nią płacić, ale każdy właściciel samochodu musi. Co roku kierowcy stoją przed nie lada wyzwaniem znalezienia odpowiedniego partnera, czyli Towarzystwa Ubezpieczeniowego, które będzie świadczyć ochronę dla jego pojazdu. Czasami jest tak, że po prostu przedłużamy umowę z poprzednim TU. Ostatnimi czasy coraz częściej opłaca nam się jednak zmienić firmę ubezpieczeniową. W tym ostatnim przypadku musimy – oprócz podpisania nowej umowy – wypowiedzieć poprzednią polisę OC. I tu często pojawia się kilka pytań: kto ma to zrobić, kiedy i jak, czy wystarczy wysłać informację mailem lub listem (poleconym czy zwykłym), a może złożyć w placówce Towarzystwa Ubezpieczeniowego? Te sprawy wyjaśnię Państwu poniżej.
Rodzaje wypowiedzeń OC
W Polsce można wypowiedzieć polisę OC w 3 przypadkach:
- W związku ze zmianą Towarzystwa Ubezpieczeniowego – na koniec aktualnego okresu ubezpieczenia
- W związku z zakupem pojazdu – wypowiedzenie dotychczasowej polisy OC.
- W związku z kasacją (złomowaniem) pojazdu – w firmie z odpowiednimi uprawnieniami.
Zmiana Towarzystwa Ubezpieczeniowego
Najpowszechniejszym przypadkiem jest oczywiście przypadek pierwszy. Gdy kończy nam się okres ubezpieczenia i zamieniamy firmę ubezpieczeniową – bo inna oferuje lepsze warunki – musimy wypowiedzieć poprzednią polisę OC. Wypowiadamy ją w formie pisemnej, najpóźniej 1 dzień roboczy przed końcem okresu ubezpieczenia.
Coraz powszechniejszą metodą jest wysłanie e-maila do firmy ubezpieczeniowej z załącznikiem w postaci skanu oryginalnie wypełnionego wypowiedzenia. Skuteczność tej formy wypowiedzenia jest różna i zależy od polityki firmy. Obecnie coraz więcej firm akceptuje taką formę poinformowania, bez wysyłania oryginału pocztą tradycyjną. Natomiast niektóre firmy dalej traktują skan takiego wypowiedzenia jako informację wstępną i wymagają dostarczenia oryginału dokumentu (najczęściej w formie listu albo złożenia w oddziale firmy). W każdym wypadku należy zachować potwierdzenie wysłania maila (wystarczy wydruk wysłanej wiadomości, są tam data, godzina, adres wysyłki), a gdy wysyłamy jeszcze listem oryginał dokumentu, dobrze jest nadać list polecony i również zachować dowód nadania.
Nie inaczej ma się sprawa, gdy skorzystają Państwo z możliwości złożenia wypowiedzenia w oddziale firmy. Wtedy również prosimy, żeby pracownik wykonał kopię oryginału (jeżeli sami tego nie zrobiliśmy) i podpisał się, postawił pieczęć firmową oraz dodał adnotację: „Przyjąłem dnia xx.xx.xxx”.
Zakup pojazdu
Drugim przypadkiem jest zakup pojazdu. Wtedy również przysługuje nam prawo do wypowiedzenia polisy, bez względu na datę końca jej okresu. Możemy również kontynuować obecną polisę. Natomiast niezależnie od naszej decyzji musimy w ciągu 14 dni poinformować firmę ubezpieczeniową, że kupiliśmy pojazd. Firmę powiadamiamy, wysyłając umowę kupna sprzedaży. Możemy to zrobić przez e-mail, na takich samych zasadach jak z wypowiedzeniem – niektóre firmy mogą wymagać dosłania umowy w wersji papierowej.
Jeżeli chcemy kontynuować polisę, to firma ubezpieczeniowa przedstawi nam możliwości i warunki jej przejęcia. Dlaczego przejęcia? Ponieważ Towarzystwo Ubezpieczeniowe ustanowi nas właścicielem pojazdu i zaktualizuje dane na polisie ubezpieczeniowej. Jeżeli chodzi o składkę ubezpieczeniową, to może się zdarzyć tak, że będziemy musieli dopłacić składkę w kwocie wyliczonej przez Towarzystwo. Dzieje się tak, ponieważ Towarzystwa Ubezpieczeniowe w oparciu o nasze dane wyliczają prawdopodobieństwo wypłaty odszkodowania. Ponieważ każdy kierowca to osobna historia, w momencie przejęcia polisy OC również trzeba przeliczyć prawdopodobieństwo dla nowego właściciela.
Często po przeliczeniu ryzyka Ubezpieczyciel określa, że nowy właściciel nie musi dopłacać składki.
Trzeba pamiętać o jeszcze jednej ważnej sprawie. Jeżeli zdecydujecie się Państwo na kontynuowanie polisy OC, nawet gdyby zaszła potrzeba dopłacenia składki, to w 95% przypadków okres ten nie liczy się do tzw. Bezszkodowego Okresu Ubezpieczenia, czyli do przysłowiowych zniżek.
Kasacja pojazdu
Trzecia opcja wiąże się bezpośrednio z utylizacją pojazdu. Najczęściej po wypadkach drogowych lub ze starości, niektórych samochodów nie opłaca się remontować, więc trzeba je oddać do punktu kasacji pojazdów. Z takiego punktu dostaniemy stosowne zaświadczenie. Następnie zgłaszamy się do Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta, gdzie składamy tablice rejestracyjne i dokumenty samochodu. Potem otrzymujemy potwierdzenie wyrejestrowania i możemy już złożyć wypowiedzenie do Towarzystwa Ubezpieczeniowego oraz wniosek o zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia.
Opracowano:
Krystian Stępień
Pomorskie Centrum Inwestycyjne